ОНОВЛЕННЯ ЖИТТЯ З «ТАЄМНИМ САДОМ» Ф.Г.БЕРНЕТ
Література – джерело морального та естетичного виховання, кожний її вид може виконувати свої специфічні функції. Так, наприклад, класична література, забезпечуючи різноманітні варіанти впливу, має важливе значення для практичного застосування; гумористична та сатирична література сприяє знаходженню смішних сторін в будь-яких явищах, навіть неприємних, що допомагає більш об’єктивно їх сприйняти, а для розвитку психічної стійкості широко застосовуються збірники афоризмів.
Продемонструємо застосування бібліотерапії за книгою «Таємний сад» Ф.Г.Бернет. Даний твір рекомендований посібником «Острів
безпеки у світі небезпек» (упорядники Л.А.Лугова, Ю.В.Стадницька.
Історія про пригоди дітей у
таємному саду – це справжня школа любові. Допомігши покинутому садові
повернутися до життя, маленька дівчинка Мері Ленокс відкриває у собі цікавість
і співчуття до людей, якого, здавалося, геть була позбавлена. А відкривши своє
серце світові, дівчинка здобуває здатність його перетворювати. Роман допомагає боротися з іпохондрією, адже
м’яко натякає на те, що більшість хвороб ми собі вигадуємо. Книга
рекомендується в першу чергу середньому шкільному віку, але в цілях зняття
стресового стану можна рекомендувати й старшим дітям, і дорослим.
Обговорення даної
книги слушно проводити під час або після відвідин парку, саду чи в зимовий
період – квіткової оранжереї в приміщенні, застосувавши пізнавально-поведінковий метод, який сприятиме освітнім потребам людей, формуванню уміння зняття
стресу, вирішенню проблем, вихованню упевненості в собі.
Бібліотерапевтичний метод
ідентифікації (метод ототожнення за
Ю.М.Дрешер) полягає у вивченні власних особливостей, стимуляції самопізнання і
допомоги в знаходженні шляхів своїх проблем, врахувавши аналогічні ситуації,
заснований на пізнанні себе в герої твору на прикладі повісті
«Таємний сад» можна розкрити наступним чином. Це може бути історія головної
героїні Мері, яка втратила батьків, а до того не знала їхньої любові. Або Арчибальда
Кревена, який втратив дружину і від горя був сам не свій, занедбав власного
сина. Можливо, читач буде ідентифікувати себе з хворим сином містера Кревена –
Коліном, який не міг ходити. Усіх їх врятував таємний сад, а точніше праця на
свіжому повітрі та казкова природа. «Тільки там розквітнуть пишно троянди, мій
хлопчику, де ти просапав усі бур’яни», – говорить старий садівник. Доречно згадати поезію М.Рильського «Троянди й виноград», що підсиль
виховний ефект, особливо рядки: Із
поля дівчина утомлена прийшла/ І,
хоч вечеряти дбайлива кличе мати,/ За сапку – і в квітник, де рожа розцвіла,/
Де кучерявляться кущі любистку й
м'яти.
Інтерактивний метод полягає в організації бібліотерапевтом реакції на
прочитану книгу. Процес корекції та розвитку особистості відбувається більшою
мірою під час підготовленого діалогу, обговоренні прочитаної книги.
Обговорення книги обов’язково включатиме відгук на життєстверджуючі рядки з
книги: «Добрі думки подібні до світла, а
лихі можуть убити або безповоротно згубити життя, якщо людина вчасно їх не
позбудеться». Реакція на прочитану книгу може виражатися в творчості.
Учасникам бібліотерапії можна запропонувати створити ілюстрації: це природа
дикого вересовища, біля якого знаходиться маєток містера Кревена; це сад, який
весною оживає різнобарв’ям; це діти разом з хлопчиком Діконом, який може
спілкуватися з тваринами та птахами. При цьому необов’язково, звісно, мати
талант до малювання, головне – передати враження від прочитаної книги.
Терапія
творчістю є одним з ефективних методів, що покращує стан клієнта, підвищує
рівень розвитку особистості, вивільнює сховані резерви людини в плані
суспільної, моральної діяльності, і полягає в тому, щоб клієнт через творчість зміг сформувати нове
ставлення до себе і оточуючих.
Отже, повість «Таємний сад» Ф.Г.Бернет можна успішно застосовувати в руслі бібліотерапії в роботі соціального педагога з метою розвитку позитивного сприйняття світу, адже персонажі повісті, працюючи в саду, змогли дійсно змінити своє життя на краще.
Матеріали опубліковані в статті:
«Молодший медичний спеціаліст – 2020: стан в умовах сьогодення та перспективи у майбутньому»: Збірник матеріалів Х-ої Всеукраїнської науковометодичної інтернет-конференції. – Суми: Сумський фаховий медичний коледж – комунальний заклад Сумської обласної ради, 2020. – 394с.
http://medcol.sumy.ua/937-h-vseukrayinska-nternet-konferencya.html
Можна читати книгу, звичайно, і самостійно, отримавши задоволення та море позитивних емоцій. Якщо не переконала, перегляньте відео:
Немає коментарів:
Дописати коментар